Ladakh

Heavenly Ladakh

14 dagen

Wanneer

• van 14 tot 27 juli 2020

Prijs

• € 1490 pp excl.vluchten

Ladakh is zeer ongerept en ligt in het uiterste Noorden van India volledig geïsoleerd.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Reeds 30 jaar reizen we naar het land der hoge bergpassen. Telkens opnieuw brengt Ladakh en zijn mensen ons in vervoering door zijn puurheid, ingetogenheid en spiritualiteit.

Deze reis is werkelijk een pareltje met een zeer geraffineerde  en uitgebalanceerde route. Een zeer authentieke onderdompeling in de eeuwenoude Tibetaanse cultuur.

Logies & eten

We logeren in stijl op zeer originele locaties. Elke bestemming ademt de traditie van Ladakh uit en laat je kennismaken met een ongeëvenaarde verfijnde gastvrijheid.

Storytelling

Gepassioneerd door mens & cultuur, trok Hilde Vets als jonge twintiger en kersverse architect de wereld in en  raakte in de ban van de Oosterse culturen en hun levensvisie. Tijdens een zesjarig architectonisch, antropologisch onderzoek van de boeddhistische nederzettingen in Ladakh (India) verloor ze haar hart aan deze boeiende gemeenschap en de immense schoonheid van de Himalaya. Sinds 2003 helpt ze er elke zomer mee aan het restaureren van tempels & stupa’s.

Hilde leeft en werkt met de lokale bevolking en blijft zich verwonderen over hun aanstekelijke gastvrijheid, blijheid en veerkracht. Met veel enthousiasme wil zij deze authentieke ervaringen en verhalen delen met haar reizigers. Julley !

Reisroute

Dag 1&2:  Internationale vlucht naar Delhi met verbinding naar Leh

Verplichte rust om letterlijk op adem te komen. Onze vlucht vanuit Delhi landde immers op 3500 m hoogte en ons lichaam heeft tijd nodig om te acclimatiseren.

Dag 3: Op ontdekking in de Indusvallei

Onze eerste stappen zetten we in de Indusvallei die als een groene slang door het bruine landschap van Ladakh kronkelt. We maken kennis met het oude koninklijke paleis van Shey en het kloostercomplex van Thiksay dat als een bijenkorf tegen een rotsheuvel hangt. De hoogstgelegen en heiligste tempels bieden indrukwekkende zichten op deze vruchtbare vallei omringd door de barre toppen van de Himalaya.

We vervolgen onze weg naar Matho, gelegen aan de andere kant van de Indus. In 2011 startte de Franse Nelly Rieuf samen met de monniken van het klooster, de lokale bevolking en vrijwilligers van over de hele wereld een uniek restauratieproject. Niet alleen leerde ze de lokale vrouwen de boeddhistische kunstartefacten te restaureren, ze bouwde ook een museum op traditionele wijze en met duurzaam materiaal.

Dag 4: Koninklijke dag

We steken de Indus weer over en bezoeken het koninklijk paleis. Dit vroegere zomerpaleis werd de vaste stek van de afgezette koning nadat Ladakh in 1834 definitief veroverd werd door de Sjah van Jammu. Het bezoek aan een traditioneel huis en het oude dorp leert ons de plaatselijke gebruiken en gewoontes kennen.

Dag 5: We beleven een boeddhistisch festival

We volgen de Indusrivier stroomafwaarts en genieten van dit merkwaardige berglandschap.   Rijen stupa’s in alle maten lijken de dorpen aan mekaar te rijgen, terwijl eeuwenoude forten en kloosters tegen de bergflanken oprijzen.  In een afgelegen dorp bezoeken we hun jaarlijks festival en rijden verder naar Alchi.  Het kloostercomplex van Alchi heeft terecht een plek verworven op de lijst van Werelderfgoed. Het is een voorbeeld van de unieke samenwerking tussen de klerikale gemeenschap van de 11de eeuw n.C. en Kashmiri ambachtslieden. De tempels en stupa’s opgetrokken in steen en leem werden versierd met weelderig houtsnijwerk, Boeddhabeelden in klei en adembenemende muurschilderingen.

Dag 6 Een tocht over het oude pelgrimspad

De Indus laten we achter ons en we volgen de Highway n° 1 richting Srinagar. Onderweg stoppen we in Wanla, een nederzetting die gedomineerd wordt door de ruïnes van een 14de eeuws fort en tempel van de plaatselijke koning Beg Darskyabs.

De tocht over het oude pelgrimspad vanuit Wanla nodigt uit om Lamayuru en het ‘moonlandscape’ op een authentieke manier te betreden. Ronduit een indrukwekkende setting!  Onze gids, Hilde Vets, heeft in de jaren ’94 en ’95 architecturaal en antropologisch onderzoek gedaan in Lamayuru en zal ons met veel plezier verder inwijden in de geheimen van deze unieke plek.

We rijden die dag verder over de Fotu-la pas en overnachten op een kampplaats in het afgelegen dorpje Kanji (vier valleien).

Dag 7: Het één-kamer-tempeltje van Tsuglag-Khang

Kanji voelt aan als een van de energieassen (axis mundi). In dit kleine dorpje ligt een verborgen parel: het één-kamer-tempeltje Tsuglag-Khang, ongeveer 700 jaar oud. Het interieur bevat drie levensgrote boeddhabeelden en fraaie muurschilderingen. In 1999 was het in verval en besliste de Achi Association het volledig te restaureren. In 2017 werden de laatste penseelstreken met veel geduld uitgevoerd en sindsdien schittert het weer in volle glorie.

In de namiddag keren we terug richting de Indusvallei.  We brengen de nacht door in Wanla.

Dag 8: Trektocht

We rijden verder de Sham vallei in naar de plaats waar onze driedaagse trektocht aanvat. Tijd om onze benen te strekken.

Dag 9 & 10:  We volgen de kronkelende paadjes

Het is zalig om te voet de dorpen en bergen te verkennen, zoals het vroeger gebruikelijk was. We passeren velden die geïrrigeerd worden door de vrouwen, ontmoeten ravottende kinderen in het hoge gras die luidkeels ‘julley’ (goedendag) roepen.

De veelkleurigheid en grilligheid van de omringende bergflanken trekken onze aandacht terwijl we de kronkelende paadjes beklimmen.

Ons kamp wordt opgezet, de kok tovert heerlijke maaltijden en misschien wil er iemand mee onder de blote majestatische sterrenhemel slapen…

Dag 11: We genieten vooral

Na een heerlijk ontbijt nemen we afscheid van onze keukenploeg en maken nog een mooie tocht in de voormiddag.

Na de lunch keren terug richting Leh en verblijven in een prachtig, typisch Ladhakhi huis, dat in de vorige eeuw gebouwd werd voor de neef van de koning van Ladakh en in 2012 omgevormd tot een charmant Heritage Retreat.

Nu hebben onze voeten hebben rust verdiend.

Dag 12: Winkeltjes afschuimen

Ons laatste dagje zijn we tegen de middag terug in Leh.  In Leh brengen we nog wat tijd door met rondkuieren, winkeltjes af te schuimen of gewoon genieten van een lekker kopje thee met gebak in een van de vele garden restaurants.

Dag 13: Verrassend Delhi

Vlucht naar Delhi waar we de sfeer opsnuiven van deze oosterse wereldstad voor we ons klaarmaken voor vertrek huiswaarts.

Dag 14: Home sweet home