Rajasthan

Wake up your inner hippie • Rajasthan

10 dagen

Wanneer

• van 23 november tot 7 december 2024

Prijs

• € 1990 pp excl.vluchten

Op deze reis leven we ons in in de veelzijdige cultuur van het feeërieke Rajasthan. We komen op plaatsen die ons onmiddellijk in de sfeer van 1001 nacht brengen.

India is een land van uitersten met veel oog voor detail in bloemen, rituelen, stoffen, kleuren en beeldhouwwerken.  Dit zie je ook in de uitwerking van tempels en gebouwen.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

De vrouwen op het platteland in Rajasthan zijn in de weer in het huishouden en op het land. De rust van het platteland staat in schril contrast met de hectiek in de steden. In hun vrije tijd maken ze zeer verfijnd handwerk.

Nu eens bezoeken we plekken waar de natuur overweldigend is en een oneindige rust uitstraalt, dan weer banen we ons een weg door een immer in beweging zijnde mensenmassa in de stad. We gaan ‘local’ en daar hoort de trein bij. Deze duurzame manier van reizen is in India een ongelooflijke ervaring. Het leven zoals het is speelt zich immers ook af op de trein.

Logies

We logeren in stijl op zeer mooie locaties. Van het culturele hart van New Delhi via een feeëriek verblijf in Jaipur naar de jungle. Deze comfortabele bestemmingen ademen de Indische traditie uit en laten ons kennismaken met een ongeëvenaarde verfijnde gastvrijheid.

Storytelling

Deze reis wordt begeleid door een Engelstalige, lokale gids. Vol passie neemt ze je mee doorheen de parels van Rajasthan.

Reisroute

Dag 1 : Toekomen in Oosterse sferen

We vliegen naar Delhi waar we hartelijk verwelkomd worden in het hartje van New Delhi.

Dag 2 : ‘Be the change you want to see in the world’ – Mahatma Gandhi

We krijgen een eerste indruk van deze Indiase hoofdstad met mooie verborgen hoekjes en tempels.

We laten ons inspireren door het leven en de wijze woorden van Mahatma Gandhi en stappen in de voetsporen van Indira Gandhi.  Hun leven geeft ons een interessante inkijk in de indische samenleving.

We dompelen ons onder in de charme van deze Oosterse stad en bezoeken plekken waar je enkel met Formosa komt.

Dag 3 : Rajasthan  ‘here we come’

We starten vandaag met yoga in het park.

We bewandelen onbegane paden, lunchen in de hotspot van de stad en maken kennis met de oudste kruidenbazaar van de wereld.

In de late namiddag rijden we met de trein naar Agra.

Dag 4 : Naar het ‘mausoleum van de liefde’

Vroeg uit de veren voor een hoogtepunt! We bezoeken de Taj Mahal bij zonsopgang.  De Taj Mahal ' ivoren poort waardoor alle mooie dromen uitkomen' zoals Rudyard Kipling het bouwwerk zo mooi beschrijft.

Het gebouw overtreft zelfs onze hoogste verwachtingen.

We genieten een heerlijke brunch en nemen de trein naar Jaipur ‘the pink city’.

Deze stad wordt ook de roze stad genoemd omwille van de rooskleurige steen waarin de architectuur van de binnenstad is opgetrokken.

We worden er ondergedompeld in de indische dans.

’s Avonds staan we mee achter het fornuis bij een notabele familie. We worden wegwijs gesmaakt in de smaken van de zeer uitgebreide indische keuken.

Dag 5 : De ‘roze stad' Jaipur

We ontdekken deze stad in stijl en maken een queeste naar de vrouwelijke elegantie, de sari en de geheimen achter de schermen van het ‘Palace of Wings’. We duiken de bazaar in en banen ons een weg tussen de kleurrijke stoffen, geurende specerijen en glinsterende armbanden.  Wat een stad! We zijn er helemaal weg van.

Dag 6 : In de ban van kunstambacht

We horen de stad ontwaken tijdens een yoga sessie op het dak van ons mooi verblijf. Na het heerlijk ontbijt rijden we de stad uit naar het nabijgelegen naar Amber. We wandelen naar het fort en dalen af doorheen de uitgestrekte natuur naar het charmant dorp.  We zijn te gast in een blokprintatelier, het ambacht waarvoor Jaipur zo bekend is.

Terug in Jaipur gaan we op zoek naar de vernieuwende trends van modeontwerpers en designers. Op een hip plekjes genieten we van een koffie, een babbel en hebben zoiets van:  “meer moet het niet zijn”.

Dag 7 : Ranthambore, hét tijgerreservaat van India

We starten de dag al dansend met een Bollywood dansles.

‘s middags rijden we met de trein naar Ranthambore,  hét tijgerreservaat van India gelegen in de jungle.

Bij aankomst staat de tafel gedekt in de zeer comfortabele junglelodge  waar we verblijven.  De lodge is een ideale uitvalsbasis voor onze gamedrives om de tijger te spotten.  Hier heb je 80 procent kans om een tijger te zien!

Dag 8 : Ontdekking van de natuurpracht en een ode aan Ghanesh

Na een verkwikkende nachtrust beleven we een gamedrive, zowel vroeg in de ochtend als in de namiddag.  ‘s middags wandelen we naar de tempel van Ganesh en ervaren hier een gezellig samenzijn met de andere pelgrims. Uniek!
Ganesh is immers hun zeer geliefde God. De God die hen geluk brengt. ’s Avonds zitten we gezellig rond het kampvuur.

Dag 9 : Nog even genieten

Vandaag nemen we de trein terug naar Delhi. Genieten nog van een heerlijke ayurvedische massage, wat laatste inkopen in de nabijgelegen bazaar en  maken ons klaar voor vertrek. We ronden deze intense reis af met een lekker afscheidsdiner op een feeërieke locatie.

Dag 10 : Home sweet home