Portugal

Een briesje Fado met zoete wateren & zoute zeeën • Portugal

9 dagen • max. 10 deelnemers

Wanneer

• van 21 tot 29 oktober 2020

• van 18 tot 26 november 2020

• van 22 tot 30 april 2021

• van 20 tot 28 oktober 2021

Prijs

• € 1290 pp excl.vluchten

Tijdens deze reis trekken we doorheen zoete wateren en zoute zeeën.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

We ontdekken de kust van Algarve met zijn Atlantische oceaan, doorheen de bergen van Serra Monchique, langs watervallen, voorbij meren en rivieren. We houden het actief en zoeken het avontuur op. We gaan wandelen met ezels door dit prachtig gebied. We doen een mindfull oefening op stand up paddle boarden. We genieten van een heerlijk lokaal drankje met een overheerlijke maaltijd. De terrasjes die we opzoeken zijn goed uitgekozen en dompelen ons onder in de Portugese charme.

Storytelling

Ulrike Koether woont in Portugal nadat ze België met haar busje verliet. Ze ging op avontuur en ‘strandde’ in de Algarve. Ze kent ondertussen de Algarve uit haar ‘broekzak’ en leid je met veel enthousiasme door deze fantastische streek. Naast haar passie voor wandelen en watersport heeft ze een enorme liefde voor muziek en gezelligheid. Zij brengt haar verhaal met een vrolijke noot en mensen samen brengen vervult haar hart. Ze deelt heel graag haar kennis.

Reisroute

Dag 1: Aankomst Faro

We komen toe op een bijzonder plekje dat ons onmiddellijk in de sfeer brengt.

Dag 2: Moncarapacho en de Culatra eilanden

Na een zachte nachtrust starten we met een wandeling in Moncarapacho. Dit is een korte wandeling met hier en daar wat klimmen en afdalen. We krijgen schitterende uitzichten te zien en wandelen langs smalle onverharde paden. De toon voor de vakantie is gezet. Na de lunch in een lokale Portugese tent zetten we ons avontuur verder. We nemen de boot en varen langs de eilanden van Olhao. We stappen even uit op het eiland Culatra wat tijdens de winter onbewoond is.

Dag 3: Monchique

We trekken de bergen in. Serra de Monchique bestaat uit de enige twee bergen die de Algarve bezit. Hier ontspringt al het zoete water dat het zuiden van Portugal voorziet van drinkbaar water. Helend water weliswaar en rijk aan mineralen. Dat hadden ze in de tijd van de Romeinen ook al ondervonden. Nog steeds kan men er rijkelijk genieten van heilzame bronnen. Hier willen we zijn! Ook hier maken we een prachtige wandeling langs de waterval in de vallei van de berg Foia (902 m) Van hieruit genieten we van een weids uitzicht op de Algarve.

Dag 4: Een ezeltocht naar het Picota bergmeer

Na de zoete wateren worden we tot bij het vuurwater gebracht. Deze lokale likeur wordt nog door vele Algarvianen illegaal gestookt en is de trots van de Monchique. We verwarmen onze keel met een proevertje van deze Aguardente de Medronho en struinen door dit gezellig bergdorpje. De ezels vergezellen ons in de namiddag tijdens een wandeling naar het bergmeer in de Monchique, de Picota. We zijn te gast bij een prachtig opvangproject ‘De Happy Donkeys’ genaamd waarin mishandelde en ‘afgedankte’ ezels een eervol 2e leven krijgen. Hier maken we een wandeling met de ezels aan de hand.

Dag 5: Baden met mineralen

Even uitblazen vandaag, tot rust komen, helen in een van de vele waterbronnen.

Dag 6: Lagos

We ruilen het kalme bergdorpje voor een bruisende dag in Lagos. In dit prachtig stadje zoeken we de mooiste plekjes op. We wanen onszelf echte Portugezen wanneer we opgaan in een concert met Fadomuziek.

Dag 7: Sunsetwandeling langs de kliffen ‘op zoek naar dolfijnen

Een wandeling met zicht op zee. Met wat geluk spotten we vanop de kliffen een school dolfijnen. Genietend van de wandeling leren we bij over eetbare planten en wilde kruiden. De zonsondergang is hier op z’n mooist.

Dag 8: Mindfulness op een stand up paddle

We vertoeven op het zoete water. Het prachtige stuwmeer Barragem de Bravura is een heel fijne plaats om te experimenteren op een stand up paddle. We lunchen in het schattige vissersdorpje Ferragudo van waaruit we de boot nemen richting Silves, de voormalige hoofdstad van de Algarve. Deze Moorse stad is de trots van de Zuidkust. Met z’n imposante Castelo de Mouro zie je de stad al van ver tussen de heuvels opduiken. De brakke rivier Arade voert ons terug naar het vissersdorpje om hiermee onze reis in glorie af te sluiten. Gezellig nog een drankje nemen op een van de terrasjes en keuvelen over de heerlijke belevingen.

Dag 9: Home sweet home