Zuid-Afrika

Het hart van Ubuntu • Zuid-Afrika WEES ER SNEL BIJ / MAX. 10 LADIES •

11 dagen • max. 10 deelnemers

Wanneer

• van 8 tot 18 februari 2019

Prijs

• € 1605 pp excl.vluchten

Zuid-Afrika is het land waar gastvrijheid bekendstaat als ‘ubuntu’. Maar ‘ubuntu’ is veel meer dan dat. Het is een traditionele levenswijze die via verhalen wordt doorgegeven. Verhalen over onze verbondenheid met elkaar én met de natuur.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Tijdens deze reis leer je dit land met haar grote contrasten van binnenuit kennen. Of het nu de machtige oneindigheid van de oceaan rond het mondaine Kaapstad is, of het desolate, prachtige landschap van de Karoo in het binnenland, de natuur in dit land doet verstommen.

Hier bestaan stilte en schitterende sterrenhemelen nog. Hier beleef je ‘close encounters’ met wilde dieren die in vrijheid in natuurparken leven. We wisselen intense natuurbeleving af met uitgebreid tijd nemen voor ontmoeting. We horen prachtige verhalen over ‘ubuntu’.

Deze warme ontmoetingen met Zuid-Afrikanen verbreden ons inzicht over ‘ubuntu’. De grootse landschappen openen ons hart en brengen rust in de ziel, onze innerlijke reis voedend.

Logies

We verblijven in charmante B&B ’s, hotels en lodges. Deze werden zorgvuldig geselecteerd omwille van hun ligging of typisch karakter en sluiten aan bij de sfeer van het land.

Storytelling

Nederlandstalige Storyteller Marjan Meganck staat te popelen om Zuid-Afrika aan je voor te stellen. Het is haar tweede thuis geworden sinds ze er in 2005 een dagcentrum voor kinderen met een beperking oprichtte.

Ontdek met haar het licht, de kleuren, de schaterlachen, de energie, nieuwe wijsheden en inzichten die dit land te bieden heeft. In de ontmoeting met de mensen die Marjan er kent, maak je mee wat het is om in verbondenheid met elkaar en de wereld te leven

Reisroute

Dag 1: Internationale nachtvlucht naar Kaapstad

Dag 2: De unieke Tafelberg

We komen ’s middags aan in Kaapstad en starten onmiddellijk met een hoogtepunt: de Tafelberg. Met de lift gaan we naar boven en genieten van een wandeling op de berg. Een ideale manier om aan te komen en tegelijk te genieten van het uitzicht op Kaapstad. Vervolgens rijden we naar ons hotel voor een heerlijk diner gevolgd door een deugddoende nachttrust.

Dag 3 : Gospel in de ochtend

We beginnen de dag met een innemende gospeldienst.

Daarna varen we naar Robbeneiland waar Nelson Mandela gevangen zat. Het is een intense ervaring wanneer we de cel betreden waar hij vele jaren opgesloten was. Het eiland bezorgt ons ook een indrukwekkend zicht op Kaapstad en de Tafelberg. Deze indrukken blijven nazinderen wanneer we ons daarna ontspannen aan het Cape Water Front.

Dag 4 : Te gast op een wijnboerderij

We zetten onze tocht verder en rijden naar onze volgende thuishaven, een wijnboerderij waar we genieten van een heerlijk glas wijn. Hier is het heerlijk toeven. We wandelen op dit fantastisch landgoed tussen de mooie wijngaarden en bezoeken de wijnboerderij waar heerlijke wijn wordt gemaakt.

Dag 5: Plettenberg Bay

We nemen een vroege start voor de scenic route R62 tot Plettenberg Bay. We stoppen onderweg voor enkele mooie uitzichten en bezienswaardigheden, en lunchen in de dunbevolkte Karoo. In Plettenberg Bay maken we kennis met een vrouw uit de ‘township’ met wie we een traditionele maaltijd koken.

Dag 6: de ‘morning ring’

Vandaag start de dag met de hartverwarmende ‘Morning ring’ in Sterreweg, het project dat Marjan mee oprichtte.

Daarna rijgen we de veters van onze stapschoenen aan, want we beklimmen Robberg. De wandeling en picknick op dit prachtige schiereiland doen je even alle besef van tijd en plaats verliezen.

Dag 7: Mindfulness aan de zee

We zijn nu helemaal klaar om de rurale Oostkaap in te rijden.

Na het ontbijt vertrekken we naar Alexandria waar we een stevige wandeltocht maken door een natuurreservaat. Daarna kuieren op het prachtige duinenstrand en eindigen er met een mindful oefening. We rijden door Bathurst en de Big Pineapple – het is hier is immers ananassenland. Bathurst is een plekje vol geschiedenis en nostalgie. We bezoeken de lokale ‘arts & crafts’ galerijen van dit kunstzinnige dorp. We rijden verder en ontdekken de levendige studentenstad Grahamstown waar we de internationale bibliotheek voor Afrikaanse muziek bezoeken. We mogen er zelf verschillende instrumenten bespelen!

We genieten van verhalen die verteld worden in de taal die Zuid-Afrikanen het beste verstaan: die van de muziek. In Grahamstown bezoeken we ook een koppel dat ons leert hoe je één met de natuur leeft, en worden we uitgenodigd om met de taal van de muziek te communiceren.

Dag 8 : Het leven zoals het is in een ‘rondavel’

Vandaag rijden we naar het  ruraal gelegen dorpje Elundini. Onderweg komen we langs de universiteit van Fort Hare, de eerste ‘zwarte’ universiteit waar Mandela en andere bekende Afrikaanse leiders studeerden. Tegen de middag komen we aan bij ons volgend verblijf in Elundini, namelijk een unieke ‘rondavel’ (ronde hut) uitgebaat door een hartelijke gastvrouw. We maken er samen brood en komen meer te weten over de Xhosa-cultuur en tradities.

De lokale mensen nemen ons mee op sleeptouw door hun dorp. Zij dragen de kern van ‘ubuntu’ in zich en dat zal je merken: ze stelen meteen je hart.

Dag 9: Trendy Cape Town

We nemen een binnenlandse vlucht naar Kaapstad waar we bij aankomst

de meest trendy plekken opzoeken en wat tijd nemen om te shoppen.

Dag 10: Relax met een vleugje hedendaagse kunst

Vandaag bezoeken we het zeer gerenommeerd Zeitz museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst, waar we de prachtige collectie bewonderen. We ronden ons verblijf af en maken ons klaar voor ons vertrek huiswaarts.

Dag 11: Home sweet home