Taiwan

Het bloemeneiland Taiwan

9 dagen • max. 12 deelnemers

Wanneer

• van 5 tot 19 okt 2019

Prijs

• € 1695 pp excl.vluchten

Deze reis neemt je mee om het heden en verleden van Taiwan te ontdekken. Grote wervelende centrumsteden als Taipei, Hualien, Kaohsiung en Tainan worden afgewisseld met ongerepte en prachtige natuur. Dit in combinatie met de kennismaking met de grote verscheidenheid aan culturen maakt deze reis uniek.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

De reis start in en rond de hippe en bruisende hoofdstad Taipei waar we nog veel Japanse invloeden terugvinden. We bezoeken hot springs, maar maken ook wandelingen in de bergen. Aan de oostkust worden we in Taroko overweldigd door de natuur ; we trotseren de kustlijn met de fiets. In het Zuiden bezoeken we een unieke gemeenschap die ijvert voor haar culturele eigenheid en waar iedereen welkom is.

Aan de westkust laten we ons inspireren door het boeddhisme en treden we in de voetsporen van onze Noorderburen. Tot slot bekomen we in Taipei van alle indrukken. Deze reis laat ons proeven van de verscheidenheid die Taiwan te bieden heeft en die doet verlangen naar meer.

Logies

Bijzonder mooie, met zorg gekozen locaties voorzien van alle comfort.

Storytelling

Sofie Remmery verbleef voor haar studies sinologie een half jaar in Taiwan. Op een oppervlakte zo groot als België vond ze meer inwoners, bevolkingsgroepen, culturen en reliëfvormen dan op gelijk welke andere plek waar ze ooit kwam. Ze werd verliefd op het eiland met zoveel variëteit. De natuur is er overweldigend en tegelijk rustgevend, de steden flitsend en netjes, de ‘kleine knabbels’ (snacks) overheerlijk, kortom een onterecht onbekende bestemming. Vandaag wil ze je graag meenemen naar het land van ‘nightmarkets’ en natuurparken.

Reisroute

Dag 1&2: Internationale vlucht naar Taipei 台北

Transfer naar hotel in de hippe wijk Ximending 西門町 in Taipei. Daarna gaan we gezellig hotpotten voor we wat uitrusten van onze vliegreis.

Dag 3: Proeven van Taipei 台北

Ontbijten doen we in ons stijlvol, hedendaags hotel in het bruisende Taipei. We blijven in de buurt en maken er kennis met de geboorteplaats van de stad. Een bezoek aan de oudste Longshan tempel kan hier niet ontbreken. In de namiddag ontspannen we zoals de lokale bevolking dat doet… ’s Avonds bezoeken we de grootste night market van Taipei.

Dag 4: Eerste ontmoeting met verbluffende Taroko-park 太魯閣

We reizen verder zuidwaarts naar één van de meest indrukwekkende plaatsen in Taiwan: de Taroko-kloof. We rijden de kloof in en maken een korte wandeling om de natuurpracht in ons op te nemen. . We komen er voor het eerst in aanraking met de Truku-cultuur van de oorspronkelijke bewoners van de

Dag 5: Genieten van de natuur met overnachting ver weg van de bewoonde wereld

Na een stevig ontbijt maken we ons klaar voor een dagtocht die leidt naar twee van de overgebleven authentieke Truku-bergdorpen in Taroko. Onderweg lunchen we in volle natuur en na de zes uur durende wandeling schuiven we aan voor een welverdiend avondmaal bereid door de mensen van het dorp waar we overnachten. ’s Morgens worden we van onze sokken geblazen door de schitterende zonsopgang.

Dag 6: Terug naar de bewoonde wereld met zijn bruisende culturele activiteiten in Hualien 花蓮

Na het ontbijt wandelen we en worden daarna opnieuw naar de bewoonde wereld in Hualien gebracht. Hier kuieren we gezellig op onze volgende verblijfplaats, die op de site ligt van een oude wijnmakerij waar culturele activiteiten georganiseerd worden. We maken er ons ook een self-made aandenken aan deze reis. ’s Avonds smullen we op z’n Taiwanees van dumplings of sushi.

Dag 7: Fietsen langs de adembenemende oostkust

Ready, set, ... GO! Vandaag ervaren we de pracht van de oostkust vanop de fiets. We nemen de hele dag tijd om 50 km te fietsen langs de kustlijn. We gaan aardig wat op en neer, maar lassen voldoende stopplaatsen in om uit te rusten en van mooie uitzichten te genieten. Onderweg is er ook een bezoek aan een boeddhistische tempel gepland. Eenmaal aangekomen komen we samen met de ondergaande zon tot rust.

Dag 8: Ontwaken aan zee en de Bunun stam

Nadat we ontwaken met het geluid van de golven op de achtergrond, ontbijten we met zicht op zee. Hierna reizen we met de trein verder zuidwaarts naar de Bunun stam. Zij richtten een gemeenschap op om hun eigen cultuur levend te houden. Ze zijn grotendeels zelfvoorzienend met onder andere een eigen bamboefabriek. We maken kennis met hun cultuur en overnachten ter plaatse.

Dag 9: Afscheid van de Bunun stam en richting Westkust

Na het middagmaal nemen we afscheid van de Bunun stam, maar ook van de rust en de natuur van de oostkust. We reizen naar Kaohsiung, een levendige havenstad aan de westkust waar we gezellig rondkuieren. ’s Avonds worden we naar onze slaapplaats in een boeddhistisch klooster gebracht.

Dag 10: In de voetstappen van meester Xing Yun 星雲大師

Vroeg uit de veren! We wonen het ochtendgebed van de boeddhistische monniken bij, gevolgd door een stil ontbijt. De rest van de dag blijven we in boeddhistische sferen met een rondleiding in het indrukwekkende Foguangshan klooster, initiaties kalligrafie en rustgevende wandelingen op het domein.

Dag 11: Tainan 台南 en De Verenigde Oost-Indische Compagnie in Anping 安平

Na het ontbijt sluiten we ons boeddhistisch avontuur af en trekken verder naar Tainan, de vroegere hoofdstad van Taiwan. Deze stad is bekend door haar monumenten, heerlijk eten en vooral haar vele tempels waarvan wij er een drietal bezoeken. Daarna trekken we naar Anping, ooit de thuisbasis van de VOC van onze noorderburen. In en rond de ruïnes van het Nederlandse fort valt veel te beleven. We verkennen de regio per fiets.

Dag 12: Goodmorning Taipei!

Ontbijten doen we met heerlijke Taiwanese warme broodjes. Daarna reizen we terug naar Taipei met de hogesnelheidstrein. We brengen een bezoek aan een gezellig straatje, dat vooral bekend is om zijn winkels met geneeskrachtige kruiden, maar dat ook leuke souvenirwinkels telt. Lunchen doen we in een klein en gezellig restaurant met retro-looks. We frissen ons op in ons hotel voor ons vertrek naar de luchthaven.