Oezbekistan

Een vriendelijke ontmoeting met de Zijderoute • Oezbekistan

10 dagen • max. 12 deelnemers

Wanneer

• van 11 tot 20 mei 2019

Prijs

• € 1610 pp excl.vluchten

Wij verkennen de route met de legendarische steden in Oezbekistan.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

De zijderoute is een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs eeuwenlang handel werd gedreven tussen China, het oosten van Azië en het Middellandse Zeegebied. Karavanen met zijde, specerijen, goud, keramiek, papier, … reisden via verschillende wegen heen en weer. Niet alleen de handel floreerde, ook de uitwisseling van ideeën, godsdiensten en filosofieën.

Logies

We overnachten zeer charmant en comfortabel in met zorg uitgekozen hotels. Door de sfeer van de traditionele, authentiek gerestaureerde koopmanshuizen in Bukara en Khiva belanden we als het ware in een sprookje van Duizend-en-een-nacht. We logeren afwisselend in ‘boutique’- en viersterrenhotels.

Storytelling

Deze reis wordt begeleid door onze lokale Formosa storyteller. Een fantastische vrouw die je helemaal meeneemt met haar verhalen in het sfeer van het land.

Reisroute

Dag 1&2: Tasjkent is door de Russen gebouwd op de groei!

Met een internationale vlucht reizen we naar Tasjkent waar we hartelijk verwelkomd worden. Na ons in het hotel opgefrist te hebben, gaan we op ontdekking in deze hoofdstad – de grootste stad van Centraal-Azië. Van het oude Tasjkent dat 2000 jaar geleden gesticht werd, blijft er niets over. Met haar pronkerige betonnen congrespaleizen en regeringsgebouwen draagt de stad wel duidelijk de sporen van de ‘sovjetfacelift’.

We bezoeken het Khast-Imom complex waar de bekende koran van Caliph Uthman bewaard wordt. We ontdekken er de madrassa van Barak-Khan, de indrukwekkende moskee van Tilla Sheikh, het Mausoleum van de Heilige Abu Bakr Kaffal Shashi en het Islamitisch standbeeld van Islamic Imam al-Bukhari.

We snuiven de sfeer op in de lokale bazaar en nemen de metro naar het centrum van de stad voor een bezoek aan het Amir Temur plein en het museum voor hedendaagse kunst.

Dag 3&4: Het Ichan-Kala fort, Unesco Werelderfgoed

We nemen een binnenlandse vlucht naar Urgench. Na het droppen van onze koffers in het hotel in Khiva, bezoeken we er de Unesco Werelderfgoed site van het Ichan-Kala fort. Een bezoek aan Mukhammad Amin Khan-Madrassa, de Juma moskee, het Toshkhovli paleis, het mausoleum en de minaret van Islom Khodja voert on sterug naar lang vervlogen tijden.  Khiva is nog heel authentiek. De historische binnenstad is niet groot, maar heerlijk om in rond te lopen en de sfeer van weleer op te snuiven.

Dag 5: Langs de Zijderoute (480 km – 7 à 8u)

’s Morgens rijden we met de trein langs de Zijderoute naar Bukhara, een heerlijke ervaring door de woestijn van Kyzylkum.

Onderweg genieten we van prachtige vergezichten over de Amudarya rivier en de woestijn en verpozen even in een lokaal theehuisje!  We observeren de herders die hun kudde hoeden op de schrale steppe.

In de late namiddag komen we aan in Bukhara waar we ’s avonds genieten van een heerlijke maaltijd opgeluisterd door lokale muzikanten.

Dag 6&7: Het roemrijke verleden van Bukhara

We dompelen ons onder in het oude gedeelte van Bukhara waar het fort, de moskeeën,  de koepels, minaretten en mausolea met hun kleurrijke en prachtige architectuur ons in verwondering doen staan.

De volgende dag ontdekken we het rijke verleden van deze regio met de prachtige Oriëntaals-Russische architectuur van de zomerresidentie van Bukhara’s laatste emir, wiens leefwereld vandaag nog in de stad te voelen is.

We beseffen dat Bukhara echt gezellig is, als we bij zonsondergang van onze muntthee nippen op een dakterras. ’s Avonds flaneren moeders er met hun kinderen, terwijl de mannen kaartspelen.

Dag 8: Naar de parels van Samarkand

Na het ontbijt in ons prachtige authentieke hotel nemen we afscheid en rijden verder naar Samarkand. Onderweg nemen we de tijd om in Shakhrisa het imposante paleis, het museum, het mausoleum en de moskee te bezoeken.  Wat een pareltjes van architectuur!  ’s Avonds komen we aan in Samarkand.

Dag 9: Samarkand,  een symmetrisch geheel van madrassa’s

Samarkand, dat al in de tijd van Alexander De Grote (4de eeuw voor Christus) bestond, is een stad waar reizigers uit de vier windstreken eeuwenlang handel dreven. Na een woelige geschiedenis doet Timoer Link deze stad opnieuw opleven en bouwden de Timoeriden een symmetrisch geheel van madrassa’s, de ene nog rijker versierd dan de andere. Samarkand groeide uit tot een parel van een stad in de 14de eeuw.

We bezoeken er het prachtige Registan plein, de talrijke madrassa’s en de Bibi Khanum moskee, die door Timoer gebouwd werden voor zijn meest geliefde vrouw.

In de namiddag zijn we te gast in het dorp Koni Ghil waar we kennismaken met de traditionele manier waarop ze van de bast van de moerbeiboom Samarkand papier maken. Inspirerend!  Het is er heerlijk toeven zittend onder de moerbeiboom in de tuin. We leren er de lokale ‘pilaf’ (rijstgerecht) klaarmaken en ontdekken het leven zoals het is, alvorens met een binnenlandse vlucht naar Tasjkent terug te keren. We kopen nog wat souvenirs en maken ons klaar voor ons vertrek.

Dag 10: Home sweet home