Ladakh

Heavenly Ladakh • Ladakh India

14 dagen

Wanneer

• van 16 tot 29 november 2024

Prijs

• € 1890 pp excl.vluchten

Ladakh is zeer ongerept en ligt in het uiterste Noorden van India, tijdens de wintermaanden volledig geïsoleerd tussen hoge bergpassen.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Reeds 30 jaar reizen we naar het land der hoge bergpassen. Telkens opnieuw brengt Ladakh en zijn mensen ons in vervoering door zijn puurheid, ingetogenheid en spiritualiteit.

Deze reis is werkelijk een pareltje met een zeer geraffineerde  en uitgebalanceerde route. Een zeer authentieke onderdompeling in de eeuwenoude Tibetaanse cultuur.

Logies & eten

We logeren in stijl op zeer originele, comfortabele locaties. Elke bestemming ademt de traditie van Ladakh uit en laat je kennismaken met een ongeëvenaarde, verfijnde gastvrijheid.

Storytelling

Engelstalige hartelijke Ladakhi gids. Zij neemt ons mee in het verhaal van haar zeer geliefde Ladakh. Met veel enthousiasme wil zij de authentieke cultuur  van Ladakh en haar verhalen delen met de anubhuti-reizigers. Julley !

Reisroute

Dag 1&2:  Internationale vlucht naar Delhi met verbinding naar Leh

Verplichte rust om letterlijk op adem te komen. Wij landden immers op 3500 m hoogte en ons lichaam heeft tijd nodig om te acclimatiseren.

Dag 3: Koninklijke dag

We bezoeken het koninklijk paleis. Dit vroegere zomerpaleis werd de vaste stek van de afgezette koning nadat Ladakh in 1834 definitief veroverd werd door de Sjah van Jammu. Het bezoek aan een traditioneel huis en het oude dorp leert ons de plaatselijke gebruiken en gewoontes kennen.

Dag 4: We beleven een boeddhistisch festival

Het kloostercomplex van Thiksay hangt als een bijenkorf tegen een rotsheuvel. De hoogstgelegen en heiligste tempels bieden indrukwekkende zichten op deze vruchtbare vallei, omringd door de barre toppen van de Himalaya.

We zijn te gast op hun jaarlijks festival.

We vervolgen onze weg naar Matho. In 2011 startte de Franse Nelly Rieuf samen met de monniken van het klooster, de lokale bevolking en vrijwilligers van over de hele wereld een uniek restauratieproject. Niet alleen leerde ze de lokale vrouwen de boeddhistische kunstartefacten te restaureren, ze bouwde ook een museum op traditionele wijze en met duurzaam materiaal.

Dag 5: We volgen de Indusrivier stroomafwaarts

We genieten van dit merkwaardige berglandschap. Rijen stupa’s in alle maten lijken de dorpen aan mekaar te rijgen, terwijl eeuwenoude forten en kloosters tegen de bergflanken oprijzen. Het kloostercomplex van Alchi heeft terecht een plek verworven op de lijst van Werelderfgoed. Het is een voorbeeld van de unieke samenwerking tussen de klerikale gemeenschap van de 11de eeuw n.C. en Kashmiri ambachtslieden. De tempels en stupa’s opgetrokken in steen en leem werden versierd met weelderig houtsnijwerk, Boeddhabeelden in klei en adembenemende muurschilderingen.

Dag 6: Een tocht over het oude pelgrimspad

De Indus laten we achter ons en we volgen de Highway n° 1 richting Srinagar tot in Lamayuru ronduit een indrukwekkende setting waar we het ‘moonlandscape’ op een authentieke manier betreden. Onze Ladakhi storytelster zal ons met veel plezier inwijden in de geheimen van deze unieke plek. Vervolgens vatten we een wandeltocht aan over het oude pelgrimspad vanuit Lamayuru naar Wanla.

We overnachten opnieuw aan de Indus.

Dag 7: Het één-kamer-tempeltje van Tsuglag-Khang

We rijden naar Kanji. Kanji voelt aan als een van de energieassen (axis mundi). In dit kleine dorpje ligt een verborgen parel: het één-kamer-tempeltje Tsuglag-Khang, ongeveer 700 jaar oud. Het interieur bevat drie levensgrote boeddhabeelden en fraaie muurschilderingen. In 1999 was het in verval en besliste de Achi Association het volledig te restaureren. In 2017 werden de laatste penseelstreken met veel geduld uitgevoerd en sindsdien schittert het weer in volle glorie.

In de namiddag keren we terug richting de Indusvallei waar we de nacht doorbrengen.

Dag 8: Trektocht

We rijden verder de Sham vallei in naar de plaats waar onze driedaagse trektocht aanvat.  Tijd om onze benen te strekken.

Dag 9 & 10:  We volgen de kronkelende paadjes

Het is zalig om te voet de dorpen en bergen te verkennen, zoals het vroeger gebruikelijk was. We passeren velden waar vrouwen die geïrrigeerd worden door de vrouwen, ontmoeten ravottende kinderen in die luidkeels ‘julley’ (goedendag) roepen. We worden overweldigd door de veelkleurigheid en grilligheid van de omringende bergflanken terwijl we de kronkelende paadjes beklimmen en wie weet zien we wel een sneeuwluipaard tijdens onze tocht!

We overnachten telkens in gezellige gastverblijven waar we het lokale leven ten volle beleven.

Dag 11: We genieten vooral

Na een heerlijk ontbijt nemen we afscheid van de gastfamilie in ons heerlijk verblijf. We maken nog een mooie tocht  in de prachtige Sham vallei en komen in de namiddag toe in een volgend rijkelijk dorp. Hier verblijven we in een prachtig, typisch Ladhakhi huis, dat in de vorige eeuw gebouwd werd voor de neef van de koning van Ladakh en in 2012 werd omgevormd tot een charmant Heritage Retreat.

Nu hebben onze voeten rust verdiend.

Dag 12: Winkeltjes afschuimen

Ons laatste dagje zijn we tegen de middag terug in Leh. In Leh brengen we nog wat tijd door met rond te kuieren, winkeltjes af te schuimen of gewoon te genieten van een lekker kopje thee met gebak.

Dag 13: Verrassend Delhi

Vlucht naar Delhi waar we de sfeer opsnuiven van deze oosterse wereldstad.

Vóór vertrek huiswaarts genieten we van een heerlijke spa.

Dag 14: Home sweet home