Kolkata

Het leven zoals het is in Kolkata India

10 dagen • max. 12 deelnemers

Wanneer

• van 2 tot 11 november 2019

Prijs

• € 1640 pp excl.vluchten

Deze reis met diepgang, neemt ons mee in de kleurrijke lokale cultuur van het ongerepte en nog onbekende West-Bengaal, India.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Dit oostelijk deel van India is de plaats waar ‘Oost en West elkaar ontmoeten’. Een mooie mix van authentieke, traditionele oude Indische kunst en cultuur met westerse invloed vanuit het kolonialisme. Prachtige natuur met theeplantages en mangroves waarin we mooie wandelingen maken. We genieten vooral.

Deze reis neemt ons mee naar de spectaculaire omgeving van de besneeuwde Himalaya waar we proeven van de fijnste thee in de schilderachtige heuvels van Darjeeling. We wandelen door theeplantages en brengen er een bezoek aan een boeddhistisch klooster.

Kolkata het intellectuele, culturele hart van India prikkelt al onze zintuigen. We vinden er zoveel verschillende invloeden. Kolkata is een eclectische mix op alle vlak. We bezoeken het tehuis van Moeder Teresa en lopen in de voetsporen van de Nobelprijswinnaar Tagore.  We treden in het voetspoor van Alexandra David Neel en ontmoeten de kunstminnende gemeenschap van Kolkata.

Op deze mindfull reis maken we kennis met vele ongekende Indische smaken.

In Sunderban zal de zoete honing onze smaakpupillen strelen terwijl we op zoek gaan naar de tijger tussen de mangroves.  Met de boot varen we door een groot natuurpark gelegen aan de grens met Bangladesh. Deze reis is een ontdekkingstocht naar een stukje onbekend en toch op en top Indisch India.

Logies

We verblijven in een prachtig landhuis te midden van een theeplantage en logeren stijlvol en zeer comfortabel in Kolkata en Darjeeling.  In Sunderban verblijven we in karakteristieke, sobere hutten te midden van de jungle één met de lokale gemeenschap.

Storytelling

Deze reis wordt begeleid door Helga Peeters,

gepassioneerd India liefhebster die meer dan de helft van het jaar in India verblijft en er ook 3 jaar heeft gewoond.  Ze neemt ons mee op een niet te missen boeiende tocht.

Reisroute

Dag 1:  Internationale vlucht naar Kolkata

Dag 2: Kunstenaars voor de Goden

Hartelijke verwelkoming in Kolkata, de ‘City of Joy’.  We bezoeken het huis van Tagore, de grote Indiase dichter en Nobelprijswinnaar. We wandelen door Kumartuli, een dorp in Kolkata, waar kunstenaars goden verafgoden en met geloof en toewijding een magisch kunstwerk creëren uit stro en leem.

Dag 3: Moeder Theresa en het koloniale verleden van Kolkata

Kolkata, ooit hoofdstad van India onder Brits bewind. We laten ons overweldigen door de schoonheid van dit erfgoed met Victoriaanse architectuur en stijlvolle, historische gebouwen. Lunch in het Kolkata coffee house, een ontmoetingsplaats is voor sociale en intellectuele activiteit, met rondom lanen vol boekenwinkels. Place to be.

We ontdekken de missie van Moeder Theresa die in Kolkota leefde en werkte

Dag 4: Mindfulness bij de honingverzamelaars

Naar de bloemenmarkt die lijkt op een verborgen bloemenveld. We nemen de boot naar de delta van Sunderban, beroemd voor zijn mangroves, Koninklijke Bengaalse tijgers en honingverzamelaars. We lunchen op de boot, varen langs de mangroves en luisteren naar de tot verbeelding sprekende verhalen van de honingverzamelaars.

Dag 5: Het leven zoals het is

In de vroege ochtend zien we de dag ontspringen in de natuur. Een moment waarbij je veel kans maakt om meer dieren te spotten. We lunchen in ons aangenaam resort en maken een idyllische wandeling langs kleine dorpjes en stappen op de riksja alvorens we terugrijden naar Kolkata.

Dag 6: De Koningin van de heuvels

Na het ontbijt nemen we een binnenlandse vlucht naar Bagdogra en rijden verder naar Darjeeling.  Darjeeling bekend om zijn thee, is ook een Unesco Werelderfgoed Site.  We logeren op een unieke plaats in de voetstappen van Alexander David Neel, een zeer inspirerende vrouw.

Dag 7: de Himalaya lacht ons toe

We dompelen ons onder in het boeddhisme en bezoeken een boeddhistische stoepa. We verstillen in een sfeervol boeddhistisch klooster met zicht op de Himalaya en leren het leven kennen van de Japanse zen-monniken.

Dag 8: Bezoek aan de theeplantages

Een prachtige route naar onze volgende thuishaven waar we hartelijk verwelkomd worden, een theeplantage waar we een wandeling maken en de kunst van de thee ontdekken. Theepluksters  lachen ons toe. Tijdens de afternoon tea proeven we de zeer verfijnde smaak van de Darjeeling thee.

Dag 9: We maken ons klaar voor vertrek huiswaarts

‘s Ochtends zijn we te gast in de tea-factory en krijgen een inkijk in het eeuwenoude artisanaal proces van thee.

Dag 10: Home sweet home