Kirgizië

Het ongerepte leven in Kirgizië

9 dagen

Wanneer

• van 14 tot 22 september 2024

Prijs

• € 1590 pp excl.vluchten

Eeuwenlang was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen Oost en West. Karavanen vervoerden zijde, specerijen, goud, keramiek, papier en zoveel meer langs verschillende routes.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Wij verkennen de zijderoute in Kirgizië. We dompelen ons onder in de unieke cultuur en sfeer van de hoofdstad Bishkek. Onderweg verwonderen we ons over de ongerepte natuurpracht en de hartelijkheid van de bevolking.

We gaan op verkenning naar het authentieke leven in Kirgizië en beleven de reis   als een ware ontdekkingstocht. We doorkruisen landschappen met een grote verscheidenheid aan vegetatie en populatie, sneeuwgebergten en rode zandsteenformaties. Door ons verblijf in de steppe proeven we van het nomadisch bestaan. We maken er mooie wandelingen, verplaatsen ons per jeep en gaan met de nomaden te paard op verkenning.

Logies

We overnachten in charmante, comfortabele hotels en gastenverblijven en ontdekken het leven zoals het is in een yurt bij de nomaden. Doorheen de hele reis genieten we van een heerlijke, gevarieerde keuken.

Storytelling

Deze reis wordt begeleid door onze lokale anubhuti storyteller.

Reisroute

Dag 1: Internationale vlucht naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië

Dag 2: De charme van Bishkek

Na een hartelijke verwelkoming maken we een eerste verkennende stadswandeling in deze bijzondere ex-Sovjet stad. De verrassende architectuur, de vriendelijke bevolking, de wijde straten omgeven door het Tian Shan gebergte dompelen ons onmiddellijk onder in de charme van deze oosters aandoende stad.

Dag 3: Bishkek - Chon Kemin

Op weg naar de Chon Keminvallei – een van de mooiste van het land – bezoeken we de toren van Burana en het openluchtmuseum met zijn prachtige stenen krijgers. In een nabijgelegen charmant dorpje genieten we van de paardenspelen van de lokale dorpelingen. We logeren er in een guesthouse midden in de natuur en maken kennis met de lokale, inspirerende vrouwen, die ons onderdompelen in hun traditionele gebruiken en rituelen. Een hartverwarmend verblijf in dit klein dorpje, waar we ’s avonds samen gezellig genieten rond het kookvuur. Wat een ontvangst!

Dag 4: Ontspannend mineralenbad

Na een gezond ontbijt vertrekken we naar Karakol. Onderweg zijn we te gast bij een lokale familie die ons de ‘Kiyiz’ aanleren, het lokale ambacht van het vilten. Na ons bezoek aan eeuwenoude petrogliefen – in de rots uitgehakte tekeningen – genieten we in een plaatselijk sanatorium van een heerlijk ontspannend mineralenbad en een massage. Tegen de avond bereiken we Karakol. Wat een dag!

Dag 5: Op ontdekking in Karakol

We kuieren rond in dit pittoreske stadje en stappen terug in de tijd bij ons bezoek aan de Russisch-Orthodoxe kerk. Daarna rijden we naar Jety-Oguz George waar we de nabijgelegen rode zandsteenformatie ‘Seven bulls’, de besneeuwde bergtoppen en bloemenvalleien bewonderen. We picknicken in een weide en maken er nadien een mooie wandeling. We logeren opnieuw in Karakol.

Dag 6: Unieke zandsteenformaties onderweg naar Kochkor

We zetten onze ontdekkingstocht verder naar Kochkor, gelegen in het Tian Sian gebergte, het mooiste berggebied van Kirgizië. Onderweg maken we een wandeling in de voetstappen van Tibetaanse lama’s die hier ten tijde van de zijderoute passeerden. We ontdekken het ambacht van het maken van yurts en verblijven bij een hartelijk gastgezin. ‘Wat een lieve mensen’, er wordt veel gelachen en gezellig gepraat.

Dag 7: Op bezoek bij de Nomaden aan het meer

Onze tocht gaat verder naar Son-Kul, een bijzonder mooi meer gelegen op 3016 m, omringd door hoge met eeuwige sneeuw bestrooide bergtoppen. Hun reflectie in het meer geeft indrukwekkende kleurschakeringen van donkergroen tot azuurblauw. Hier ontmoeten plaatselijke nomaden elkaar, vergezeld van hun kudde en yaks. We maken er een tocht te paard en genieten van de enorme weidsheid, de stilte en de prachtige uitzichten. Het lijkt alsof de tijd hier echt heeft stilgestaan! We zijn te gast bij de nomaden en worden ondergedompeld in hun manier van leven. We overnachten in een yurt in Son-Kul.

Dag 8: De kleurrijke bazaar

We nemen hartelijk afscheid van onze fijne gastfamilie. Vandaag brengt onze jeeptocht ons terug naar Bishkek, waar we nog even in de kleurrijke bazaar duiken om de Oosterse sfeer op te snuiven en wat souvenirs te kopen. Met een heerlijk diner in folkloristische stijl ronden we onze reis af.

Dag 9: Home sweet home