Japan

Flaneren onder de bloesemboom in Japan

9 dagen • max. 12 deelnemers

Wanneer

• van 22 tot 30 april 2019

Prijs

• € 2420 pp excl.vluchten

De kersenbloesems staan in bloei en tonen het land in volle glorie.  Iedereen komt buiten om te genieten van dit feest ‘Sakura’ genaamd.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

Japan is een land op verschillende golflengten van diep ingewortelde spiritualiteit tot de meest fascinerende techno-hubs.  Maar wat vooral bij blijft is de ongelooflijke vriendelijkheid en respect van de bevolking.  Hun aanpak qua urbanisatie en ‘way of life’ lijken in het begin absoluut vreemd en zeer eng.  Maar tijdens de reis geven deze impressies eerder het idee dat ze een oplossing ‘avant la lettre’ zijn om om te gaan met hun fel groeiende populatie.  Het kan er midden in de stad immers muisstil zijn bij één van hun talrijke tempels, er staat geen auto in de file en er liggen in de miljoenensteden geen papiertjes op de grond.  Gezondheid staat voorop en ieder leeft zijn individueel en tegelijk toch heel betrokken bestaan. Japan wat een ontdekking!

Wij zijn echt fan en delen tijdens deze reis ons enthousiasme voor de zeer bijzondere Japanse cultuur.

Logies

Zeer mooie, comfortabele, hedendaagse hotels afgewisseld met zorgvuldig uitgekozen, exclusieve ‘ryokans’ (Japans familiehotel) waar je heerlijke Japanse maaltijden geserveerd krijgt (5 tot 11 gangen) en we tijd nemen voor een ‘onsen’ (een bad) in een warmwaterbron in een prachtige omgeving.

Reisroute

Dag 1: Intercontinentale vlucht rechtstreeks vanuit Brussel naar Tokio

Dag 2: Welkom in Japan

Verwelkoming in de luchthaven vanwaar we samen vertrekken naar onze eerste thuis. Rustig aankomen in deze zeer moderne, toch oosterse grootstad Tokio.

Tokio is geen klassieke metropool. We verblijven in het centrum van de stad, een goede uitvalsbasis om de talrijke en zeer diverse buurten te ontdekken.

Dag 3&4: Kennismaking met de stad Tokyo!

Wat een magie en verwelkoming! We genieten volop van de kersenbloesems in het overgoten Ueno Park. De Japanners noemen hun kersenboom de ‘sakura’, hij staat symbool voor schoonheid. Ook zij genieten volop van dit tijdelijk spektakel met feestjes en picknicks onder de kersenbomen. Wat een sfeer! We trekken naar Asakusa, een district dat de sfeer van vroeger nog uitademt dankzij de bekende ‘Sensoji’ een boeddhistische 7e-eeuwse tempel. Later op de dag zetten we onze tocht verder in de hippe buurten van Tokyo.

Dag 5: In het bijzijn van een in klassieke Japanse kunsten gevormde gezelschapsdame

We rijden naar Takayama. Hier is het heel gezellig vertoeven in het hartje van het landelijke Japan. We overnachten in een prachtige ‘ryokan’ in een klein, zeer charmant dorp nabij Takayama! We maken er een wandeling en ontdekken het leven van de kleine dorpsgemeenschap dat zich afspeelt langs de rivier.

We verdiepen ons in het mysterieuze leven van een geisha, een kunstdame die beschouwd wordt als toonbeeld van schoonheid en de verfijnde Japanse cultuur. Een geisha is een hoogopgeleide dame die de traditionele waarden en normen van de Japanse maatschappij nog vertegenwoordigt. Zij verzorgt een échte theeceremonie voor ons.

Dag 6: De verborgen parels van Takayama

Vandaag ontdekken we de verborgen parels van Takayama, gelegen aan de oever van de Miyagawa rivier. We bezoeken er de lokale markten met de slapende vulkaan Norikura op de achtergrond. Takayama telt tal van gebouwen uit de 16e en 17e eeuw. Toen regeerden de ‘daiymo’s’ (Japanse krijgsheren behorend tot de samoeraiklasse) in deze stad.

Tegen de avond komen we aan in Kyoto, onze volgende thuis voor de komende drie nachten.

Dag 7x8: Kyoto verwelkomt ons

Kyoto charmeert ons onmiddellijk. We stappen er terug in de tijd van de geisha’s, het traditionele Japan. In deze stad wordt de brug gemaakt tussen de tradities en de hedendaagse hypes die hier op een zeer creatieve trilling samenkomen. Vroeger was Kyoto de keizerlijke hoofdstad van Japan omringd door rijke grond en veel water. Kyoto is ook het culturele centrum van Japan waar 1600 boeddhistische tempels, 400 Shinto-heiligdommen, paleizen en tuinen die de tand des tijds doorstonden. Inspirerend hoe zij tal van natuurgeesten aanbidden. We kiezen er de mooiste tempels uit en maken enkele unieke rituelen mee. Met de fiets ontdekken we stukjes van de stad. De verfijnde cultuur weerspiegelt zich in de talrijke shops. Een avondwandeling laat ons kennismaken met de zeer exclusieve buurt van Kyoto.

Dag 9: Home sweet home