Armenië

SHE, naar het lied van Charles Aznavour • Armenië

9 dagen

Wanneer

• van 21 tot 29 september 2024

Prijs

• € 1490 pp excl.vluchten

Armenië is een land van contrasten.

Wat maakt deze reis zo bijzonder ?

In Yerevan, de hoofdstad die onlangs haar 2800ste verjaardag vierde, wisselen oude gebouwen en wijken af met moderne shoppingstraten, pleinen en parken. Yerevan wordt ook wel de roze stad genoemd, omdat vele oude en nieuwe gebouwen opgetrokken zijn uit lokale roze vulkanische tufsteen.

We bezoeken er ook het Genocidemuseum, dat ons de zwartste pagina van de Armeense geschiedenis toont. Een aangrijpende plek die niemand onberoerd laat!

Verder bewonderen we de prachtige landschappen. Bergketens en groene dalen wisselen elkaar af. We raken onder de indruk van de verbluffende uitzichten rond het Sevanmeer, één van de hoogst gelegen meren ter wereld en genieten er van heerlijke vis.

Tijdens ons bezoek aan een Armeense familie proeven we authentieke specialiteiten en zongerijpte vruchten.

Armenië : verrassend anders en puur.

Logies & eten

Bij aankomst in dit verrassend land logeren we in een zeer mooi hedendaags hotel. Het is gelegen in het hartje van de historische binnenstad, waar het ’s avonds heerlijk toeven is op één van de talrijke terrasjes. In de kleine dorpjes verblijven we in alle authenticiteit bij fijne gastenfamilies die van hun huis gezellige hotelletjes maakten voorzien van alle faciliteiten, soms zelfs met een mooi zwembad. We eindigen in grandeur in het oudste hotel van Armenië, het visitekaartje van het land, in het midden van deze bijzonder gezellige stad.

Tijdens de reis ontdekken we de culinaire geheimen van de oh zo lekkere Armeense keuken.

Storytelling

Karine gidst ons met veel passie door haar geboorteland. Haar liefde voor haar land werkt aanstekelijk. Ze laat ons kennismaken met een vriendelijk volk dat houdt van puur en heerlijk eten.

Reisroute

Dag 1: Armenië ‘here we come’

We vertrekken vanuit Brussel naar Yerevan, de hoofdstad van Armenië waar we na middernacht aankomen.

Dag 2: Een kopje koffie met een verhaal

Wat ons onmiddellijk opvalt, is dat we in de luchthaven al met ‘welcome home’ verwelkomd worden. Interessant….Talrijke Armeniërs vertrokken uit hun geliefde land ten tijde van de bezetting, maar ze houden nog steeds van hun thuis. Ook wij voelen ons hier onmiddellijk thuis in dit ‘tot rust gekomen land met een drukke geschiedenis’. Armenië opende onlangs haar schatkist en wacht ons met open armen op. Na een heerlijk ontbijt starten we de dag met een bezoek aan de kerk.

Armenen zijn Christenen en behoren tot de zelfstandige Armeens-Apostolische kerk. Deze is in het jaar 301 reeds uitgeroepen tot staatsgodsdienst en tot vandaag een belangrijke kenmerk van de Armeense identiteit.  Na afloop drinken we een koffie en laten onze toekomst voorspellen door een expert die onze toekomst leest in de koffiedrab die in ons kopje achterblijft.  Zeer merkwaardig hoe ze daar in slagen. De toon is gezet. Deze reis belooft er eentje te worden van verrassingen en ontdekkingen.  In de namiddag gaan we op ontdekking in Yerevan en maken een wandeling naar de Cascade genietend van het uitzicht over de hoofdstad. Onderweg wandelen we langs het huis van Charles Aznavour.  We lopen door door gezellige straatjes en over mooie pleinen. We bezoeken de artisanale zondagsmarkt en zijn te gast in het atelier van een keramist.

Dag 3: Garni

We rijden naar Garni voor een heerlijke wandeling. We volgen de Azat rivier en genieten van de prachtige omgeving van het Geghamagebergte. We lunchen aan de rivier en komen in de namiddag toe te Garni waar we een Grieks-Romeinse tempel bewonderen, die in de 1ste eeuw gebouwd werd in opdracht van koning Tiridates I. Deze site was altijd van groot strategisch belang. Er werd dan ook een fort gebouwd. En ja, zelfs de Mongoolse krijgsheer Timoer Lenk veroverde deze plek in 1386.

Tijd voor een duik in het zwembad en een overheerlijk diner bij ons gastgezin – van slow food gesproken. Niets kan op tegen de pure smaken van de heerlijke Armeense keuken.

Dag 4: Een praatje met de Apostolische priester van Geghard

Het deels in de rots uitgehouwen klooster van Geghard in de Azatvallei heeft veel charme. Het is een voorbeeld van middeleeuwse architectuur gelegen op een wel uitgekozen plek, aan één kant omgeven door een grote verdedigingsmuur, aan de andere kant door hoge kliffen. Deze site dateert al van de 4de eeuw en kende haar hoogtepunt in de 13de eeuw. Vroeger werd dit klooster het ‘klooster in de rots’ genoemd. Het werd gesticht volgens de traditie van St. Gregory de verlichter en gebouwd toen het katholicisme in de 4de eeuw de staatsgodsdienst van Armenië werd. Ook vandaag is dit nog steeds het geval. Het is een serene plek in de idyllische natuur waar we een boeiend gesprek hebben met de lokale priester.

In de namiddag rijden we terug naar Yerevan via het gigantische Sevan zoetwatermeer gelegen op 1900 meter boven de zeespiegel. Een geweldige plaats waar we genieten van een indrukwekkende zonsondergang bij een heerlijk bord geroosterde vis. Voldaan komen we ’s avonds terug aan in onze thuis in Yerevan.

Dag 5: Armenië ontsluit zich meer en meer

We starten de dag met een bezoek aan het zeer aangrijpend Genocidemuseum. We begrijpen Armenië beter wanneer we deze serene plek bezoeken. Wat daar gebeurd is, grijpt je bij de keel. Tegelijkertijd voel je nog meer respect voor de Armeniër vandaag. Ondanks hun woelige geschiedenis zijn ze zo diepmenselijk en ongelooflijk gastvrij. Deze plek is meer dan een museum, het is een plaats die de Armeniër nog steeds bezoekt om deze zwarte pagina in de geschiedenis te herdenken. Het is een beleving die onder je huid kruipt en waar je stil van wordt.

De oprechte hartelijkheid van de Armeniër voelen we heel duidelijk wanneer we ’s middags te gast zijn bij een familie die voor ons een heerlijke lunch op een houtvuur van druiventakken heeft bereid. Rond het vuur gezeten maken we samen met dames uit de buurt het lekkere Lavash brood. In de namiddag wandelen we door de omringende velden met zicht op de berg Ararat en nemen deel aan het leven op het platteland. We overnachten opnieuw in Yerevan.

Dag  6: Poëzie en verrassend lekkere wijn

We starten de dag met een bezoek aan het huis van de gerenommeerde schrijver Paruyr Sevak. Rond de middag komen we aan in Areni, de wijnstreek. Areni is zowel de streek als de druiven zelf. Het is een legende die zegt dat Noah ze geplant heeft nadat de zondvloed voorbij was en de ark op de top van de berg Ararat was geland. Maar het historische is echter even legendarisch. In Areni vindt men immers de werelds oudste wijnmakerij. Zo een 6100 jaar oud. In Areni bezoeken we een indrukwekkend grottencomplex. Areni heeft ‘s werelds oudste wijnmakerij die zo’n6100 jaar oud is, naast de oudste lederen schoen en de oudste menselijke hersenen. Wat Areni zo speciaal maakt is het feit dat daar 6100 jaar geleden al op grote schaal wijn werd gemaakt. Met dezelfde druivensoort die we nog steeds in Areni vinden. De huidige sommelier neemt ons mee voor een wandeling doorheen eeuwenoude wijngaarden. We degusteren de lokale wijn in een bijzonder natuurlijk kader vergezeld van een heerlijke lunch.  In de namiddag bezoeken we het kerkje van Noravank en wandelen tot aan de waterval van Sisiaan, We logeren in Areni te midden van deze wijnstreek.

Dag 7: Het sanatorium

Vandaag worden we verwend met een heerlijk mineraal bad, een bezoek aan een zoutgrot en een massage in een sanatorium te Jermuk. Het is hier heerlijk toeven in deze zuurstofrijke omgeving te midden van hoge bergen (2080m) met tal van natuurlijke bronnen. Het lijkt alsof we terug in de Sovjettijd gekatapulteerd worden. We kozen een heel ‘chic’ sanatorium uit. Puur genieten.

Dag 8: Puur natuur

We maken een ochtendwandeling naar een afgelegen bron voor een heerlijk warmwaterbad midden in de natuur en zetten onze tocht verder naar Yerevan, waar we onze reis in schoonheid afronden in het hartje van de stad. ’s Avonds zijn we te gast in een jazzcafé en ervaren de sfeer en de glorie van het fantastische Armeense volk dat echt van het leven kan genieten.

Wat een HEERLIJK land!

Dag 9

We maken ons klaar voor de terugvlucht.